Danmark – helgen v. 2-måndag v. 3

Helgen v. 2

På lördagen cyklade vi till Roskilde och tog sedan tåget till Köpenhamn, där vi sedan tillbringade resten av vår eftermiddag med att gå runt i olika butiker och längs med hamnen. Efter det tog vi tåget till Roskilde igen och cyklade tillbaka till skolan.

Under söndagen red vi vid lunch, jag red Fiona, Linn red Linette och Alva red Queen. De skötte sig jättebra och vi gjorde såklart i ordning dem och deras utrustning i vanlig ordning. Resen av eftermiddagen tog vi det mest lugnt och tvättade kläder.

Måndag v. 3

Idag skötte vi stallet och hästarna i vanlig ordning. Vi gjorde det ihop med massor med elever. När hästarna var utsläppta och stallet var klart satte vi oss i ett klassrum med eleverna och var med under en teorilektion som vår handledare höll.

När han hade pratat färdigt fick vi ta rast i 15 minuter. Sedan pratade han lite mer om bland annat longering och inspänningstyglar som man kan använda. Sedan fick vi sätta upp tre longeringscirklar i ridhuset. Vi gjorde dem på så sätt att vi ställde hinderstöd i tre olika cirklar, dem stora volterna fast innanför fyrkantsspåret, och band plastsnören mellan dem. Anledningen till att de gör detta är för att inte riskera att andra hästar eller människor skadar sig om en häst sliter sig eller dylikt.

Vi tog även med longerlinor från sadelkammaren och la en i varje cirkel. De andra eleverna la ut ett longerspö i varje.

När vi var klara fick vi gå på tidig lunch.

Efter lunchen fick vi ta in nästan alla hästar (Wilma och privathästen Soya fick inte vara med) för att göra i ordning dem. De flesta var två och två på varje häst men jag och Linn fick ha varsin för oss själva. Jag hade Feli och hon hade Linette.

När vi var klara satt vi alla upp utanför stallet och skrittade fram dem ute på raksträckan till skolbyggnaden. Sedan turades vi om med att rida runt i ridhuset (där det var öppet vill säga), longera en person i en av cirklarna och rida när någon annan longerade.

Efter hand när hästarna blev trötta gick vi ut i små grupper för att skritta av dem. Sedan gjorde vi i ordning hästarna, släppte ut dem, hjälpte eleverna att snurra tränsen och hänga upp sadlarna fint, satte tillbaka stiglädren som vi tagit bort och sopade sadelkammaren.

Till sist samlades vi i klassrummet igen och gick igenom hur ridlektionen gick. Vi planerade även inför resten av veckan. Därefter fick vi sluta 30 minuter tidigare eftersom att vi var klara.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *