Dom två sista dagarna på Val

I torsdags (23/3) fick vi åka och testa på att arbeta i ett fiskslakteri, laxslakteri för att vara mer exakt. Vi började dagen kl 7 för att möta upp en man som skulle skjutsa oss till anlägget. Det tog cirka 25-30 min att ta sig dit. När vi kom in fick vi lägga in våra värdesaker såsom mobil, smycken och ytterkläder. På grund av smittorisk och ohygieniska själ får man inte ta med mobiler in, eftersom fisken är en vara som ska säljas i butiker mm. Efter att lämnat in våra saker i skåp fick vi en liten rundvandring i hela byggnaden, sedan splittrades vi fyra till två grupper. Jag (Bea) och Linnéa började med att vara i slaktavdelningen, medan Lisa och Wilma hamnade på packeriavdelningen. Inne i slakteriavdelningen fick vi sortera fisk efter hullbedömning, storlek mm. Vi rensade även laxen från inre organ så dom sen kunde vägas och läggas i lådor. Inne i packeriavdelningen fick Lisa och Wilma hjälpa till att packa laxfiléer, vända på fisk och mycket annat kul. Vid 12 tiden fick vi byta avdelning, så Jag och Linnéa fick testa på packeriavdelningen och Lisa och Wilma fick vara i slakteriavdelningen. Dagen på slakteriet slutade strax efter 15. När vi kom tillbaka från dagens äventyr tog vi det bara lugnt på våra rum. 🙂

Vår sista dag på Val var en väldigt lugn. Vi blev upphämtade av Svanhild, vår handledare efter frukost i en skolbuss tillsammans med vg3l, som är tre tjejer som går lantbruk årskurs 3. När vi hade satt oss i bussen åkte vi åtta till en ladugård som låg ungefär 25 minuter från skolan. Vi åkte på besök till en ung tjej som har ärvt från familjen att ta över en mjölkproduktion. Hon hade cirka 40 fullvuxna kor i besättningen, med några tjurar och kalvar. Mari, som är ägaren av gården, äger hela ladugården och området dom odlar sitt ensilage på. Korna mjölkades med hjälp av en robot, vilket innebär att roboten sköter allt jobb. Det märkets att Mari brann för yrket och tyckte att var kul att arbeta med kor. Efter besöket åkte vi tillbaka till skolan då vi fick börja tvätta stall- och ladugårdskläder och packa lite smått inför hemresan imorgon. Vi alla fyra har haft det sååå bra här uppe, men som vi alla har sagt: borta bra, meeen hemma är bäst:) Så nu laddar vi inför morgondagens resor med flyg och ska tacka så mycket för bra bemötande av personal och elever på skolan.

Alla vi rekommenderar Val som praktikplats. Skolan är fint placerad på en liten udde, där dom serverar god mat. Ja, dom serverar mat, inte bara mackor:) Dom rum vi har sovit i har varit mycket fräscha och haft en fantastisk utsikt över fjorden. Men nu tackar vi för oss och hoppas att ni som läst och följt vår resa på bloggen har tyckt om det ni har läst. TACK och hej, leverpastej!! Mvh Bea, Linnéa, Lisa och Wilma.