Lördag i djurhuset (+ min andra lediga dag)

Hejsan allihop!

Nu har vi snart varit här i 1 vecka och det har varit mycket roligt och lärorikt. Englandsvädret har gett tal för sig (regnigt och mulet), men har som tur är varierat ibland. Igår och idag  sken faktiskt solen upp och man kände vårkänslorna i luften! Här nedan följer lite kring hur vår dag hos djuren har varit idag, generella skillnader och vad jag (Rebecka) gjorde under min andra lediga dag i torsdags.

Idag började jag (Rebecka), Jenny, Jennie, Emmy och Aurora med att samlas i kl 9  skolans ”Animal management building”, d.v.s. djurhuset. Amanda och Rasmus började tidigare och de var hela dagen på kenneln. Jag och de andra började med att förbereda djurhusets café (ja de har faktiskt ett) genom att paketera upp och placera ut gosedjur och blandat föreställande exotiska djur. Efter det blev vi introducerade för en instruktör vid namn Sam.

Vi började med att förbereda frukt och grönsaker till skolans grisar genom att välja ut massa olika från skolans ”frukt/grönsakskyl” (gemensam för reptiler, kanin- och gnagare, samt klövdjur), ca 1 hink. Vi skar upp dessa och gick sedan ner till grisarna, hönsen, ankorna, getter och lamorna m.m. Där utfodrade vi deras unga getter, Dustin och McKinley (se bild nedan). Vi fick mata dem för hand för att göra dem mer sociala och vana med människor. De var jättesöta! Sedan slängde vi ut grönsakerna och frukten (som vi skar upp tidigare) till skolans fyra grisar. Efter det släppte vi ut hönsen i sin utomhusvoljär, mockade hos dem med hinkar, bytte vatten, tog bort skräp från deras smågrus och fluffade upp nästet o.s.v. Sedan sopade vi golvet så det blev fint. Vi kollade efter ägg hos hönsen och ankorna och Sam (instruktören) visade oss några som han hade hittat. Ankägg är verkligen stora! Efter detta tömde jag skottkärran med allt smutsigt strö i en stor container, hämtade halm och tog mig – flera grindar senare – tillbaka in till hönsen och ankorna. Väl där sopade jag noga golvet hos ankorna.


(Getterna McKinley och Dustin äter kraftfoder.)

Sedan gick vi upp till reptilerna (bl.a. ormar och ödlor)  som är i själva ”animal management-byggnaden”, d.v.s. djurhuset. Där fick vi en annan instruktör som berättade lite kort kring hur de sköter om sina reptiler och ett speciellt system som de har på skolan, A, B och C.

A = Hanteras och sköts endast av instruktör (INTE elever)!
B = Får skötas av elever om instruktör finns med.
C = Får skötas av elever.

Vi kontrollerade djuren, bytte vatten, fuktade mossa och slängde gammal föda. Vi sprayade hos de reptiler som ska ha mer fuktighet, samt att jag såg till att lämna bänken torr och fin, samt tvättade händerna noga efteråt. Efter detta kom Sam tillbaka och vi gick ner till grisarna, där vi mockade och sopade i deras inhägnader. Sedan gick vi in hos lamorna, alpackorna och getterna med skottkärra och hinkar med foder i (dessa höll vi upp högt för att djuren inte skulle börja äta). Väl inne i inhägnaden motade vi in dem i deras boxar och utfodrade dem (jag fick vara med de små getterna Dastin och McKinley igen). Sedan släppte vi ut dem i sin inhägnad igen och vi tog lunch.


(En av ormarna vi fick sköta om.)

Efter lunchen gick vi tillbaka till alpackorna, lamorna och getterna där vi motade ut djuren från sin inhägnad till en stor inhägnad med stora ytor gräs. Jag, Emmy och Aurora mockade och sopade inne hos  Emmy och Aurora i lamornas och getternas inhägnad, medan Jenny och Jennie mockade/sopade gräsmattan. Sedan tömde jag skottkärran och vi hämtade grenar som vi placerade ut i alpackorna/lamornas/getternas hägn i stenhögar och stängslet.

När vi var klara med det gick vi upp till kaninerna som är i en egen avdelning med marsvinen bredvid själva djurhuset, i närheten till kenneln där Amanda och Rasmus är. Kaninerna är för sig och marsvinen för sig i rymliga träburar utomhus. Hos kaninerna gjorde vi dagliga skötselrutiner som att kolla så att djuren mår bra, mocka, byta vatten och ge frukter/grönsaker. Det var dock en bur vi inte fick mocka och fixa i, p.g.a. att den kaninen var mycket aggressiv, så den skulle Sam (instruktören) ta istället. Det var även en bur där kaninerna hade syfilis, så där fick endast specifika gula redskap användas. D.v.s. att de inte fick användas hos någon av de andra kaninerna för att minska risken för smittspridning via indirekt kontakt! Denna bur tog jag och jag var noggrann med hygien. Efteråt gick vi alla in i deras kanin- och gnagarkök, där vi gjorde rent, d.v.s. sopade golvet, skrubbade och torkade av hyllor och bänkar, samt sorterade så det såg fint ut.

Sist men inte minst gick vi in till gnagaravdelningen (bl.a. möss, råttor, hamster, degu och chinchilla) där vi gick igenom det här A, B, C-systemet de har på skolan som jag skrev lite om tidigare. Där gjorde vi dagliga skötselrutiner, som att kolla så att djuren mår bra, fylla på foder (vi vägde upp detta med våg), byta vatten och mocka. Några burar var extra lortiga och behövde få en helrengöring, vilket vi fick bedöma själva. Sedan avslutade vi såklart med att sopa hurtigt och noggrant, samt att jag tvättade händerna. Vi avslutade med att ta med oss hinkarna med smutsigt spån, urin och bajs och slänga på ett visst ställe för att sedan ta med oss de två skottkärrorna som vi hade hos kaninerna. Dessa tömde vi nere i containern som är i närheten av grisarna/hönsen/ankorna/lamorna/alpackorna/getterna. Sedan samlades vi i djurhuset vid caféet och avslutade dagen.

SKILLNADER

  • A, B & C-system:
    På den här skolan har de ett A, B, C-system, där vissa djur rekommenderas att bli skötta av elever medan t.ex. A-djur inte ska det. På Kvinnersta har vi inte det här systemet, utan där ska alla djur kunna bli skötta av elever.
  • Inga pricklistor:
    Något som skiljer sig mycket från vårt djurhus på Kvinnersta är att det inte finns några pricklistor här där man prickar/markerar vilket djur man sköter om, vilket ger mer struktur och att alla vet vem som sköter om vad. Här i England får vi istället prata  och planera mycket med varandra om vart vi börjar, vem som tar vad o.s.v. vilket i och för sig stärker kommunikationen och så.
  • Inga individlistor uppsatta:
    De har inga uppsatta listor för varje djur där det står antal individer, kön m.m . som vi har på vår skola. Så det gör det lite svårt att veta hur många djur som finns i varje bur, vilket är viktigt då t.ex. möss/hamster ska ha 5 gram kraftfoder per individ, råttor 10 gram o.s.v. Positivt med detta är att man får koncentrera sig mer på att hitta exakt alla djuren, räkna dem och även kolla mer noggrant så att alla mår bra –> mindre risk att någon missas.)
  • Gemensam kyl:
    Föda som grönsaker och frukter, samt frusna möss/kycklingar till reptiler, klövdjur, kanin och gnagare har de i en gemensam kyl. Så har vi det inte på Kvinnersta, där vi istället har olika kylar för olika avdelningar för att hålla en bättre hygien och förebygga smitta.

TORSDAG (Min 2:a lediga dag), v.13:
Jag åkte på morgonen själv in till York med buss (ca 20 min). Där besökte jag bl.a. York Museum Gardens (fin trädgård med en del historia och massa ekorrar), York Minster och National Railway Museum (tågmuseum) där jag åt mat. Det var mycket intressant (och var dessutom gratis inträde)! Sedan tog jag ett litet ”minitåg” från museet upp till York Minster och kollade runt igen. I övrigt gick jag runt och kollade bland Yorks historiska gator och köpte lite souvenirer, samt att jag hittade ett jättefint Cupcake café! Där köpte jag såklart en cupcake och varm choklad till det med grädde och marshmallows. Dagen var helt underbar och bjöd dessutom på en del sol. Det kunde inte ha blivit bättre! Hoppas ni har det bra där hemma i Sverige och att våren kommer till er någon gång. Jag börjar sakna hem lite men ser verkligen fram emot resterande dagar här i England, alla djur och dess fina natur. Ha det gott!

   
(York Minster).                                      (En mur som går runt York och tar ca 2 timmar att gå.)

 

Hälsningar Rebecka Nässén

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *